Reklama

Zbliża się Światowy Dzień Serca. Zwolnij tempo, zrób badania

Data:

- Reklama -

Stres, życie w pośpiechu, niezdrowa dieta to zabójcza kombinacja dla zdrowia – i naszego najciężej pracującego mięśnia. Z okazji Światowego Dnia Serca (World Heart Day), który przypada w ostatnią niedzielę września (w tym roku w dniu 25 września), warto choć przez chwilę pomyśleć o zmianie stylu życia i profilaktyce.

Obchody pierwszego Światowego Dnia Serca odbyły się 24 września 2000 r. Ich celem było zwrócenie uwagi na globalny problem – choroby sercowo-naczyniowe oraz promocja aktywnego stylu życia. Mamy rok 2022, a choroby sercowo-naczyniowe stały się jeszcze powszechniejsze, podobnie jak cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, zaburzenia rytmu serca, otyłość. Czynniki środowiskowe to „główny winowajca”.

– Życie w pośpiechu i przepracowanie to jazda samochodem na trzeci biegu, z prędkością 100 km/h – komentuje kardiolog, lek. Adam Gorlo, założyciel Poradni Medycznej „CardioVita” w Suwałkach i dodaje: Długo tak funkcjonować się nie da. Do tego dochodzi jedzenie żywności wysoko przetworzonej – w pośpiechu, o nieodpowiednich porach, co kompletnie dewastuje układ metaboliczny. 60 procent pacjentów u endokrynologa w naszej poradni, którzy muszą skupić się na redukcji wagi ciała i leczeniu cukrzycy, to pacjenci, którzy jedzą raz dziennie „śniadanio-obiado-kolację” – późnym wieczorem. Jak się łatwo domyślić, lata takiego jedzenia wywołały u nich poważne zaburzenia metaboliczne, przy których można posiłkować się tylko lekami.

Światowy Dzień Serca może być dobrym początkiem zmian stylu życia. Warto pamiętać, że ruch i właściwa dieta to najlepsze lekarstwa dla serca. Zasada 3 x 30 x 130, która mówi o tym, że 3 razy w tygodniu należy podejmować aktywność fizyczną, trwającą 30 minut, z tętnem na poziomie 130 uderzeń na minutę, jest tego doskonałym przykładem. Jednak ćwiczenia również należy wdrażać „z głową”.

Najczęstszą przyczyną zgonów po 30. roku życia są nagłe incydenty sercowo-naczyniowe, takie jak zawał czy udar mózgu. Rozpoczynając regularne treningi, powinniśmy ocenić, do jakiej grupy ryzyka należymy. Osoby, które regularnie ćwiczą od okresu dzieciństwa, są najczęściej w niskiej grupie ryzyka sercowo-naczyniowego – podkreśla Adam Gorlo.

Badania, jakich wykonanie należy rozważyć przed rozpoczęciem aktywności fizycznej, to: dokładny wywiad, badanie fizykalne, badania laboratoryjne krwi i EKG, ewentualnie – próba wysiłkowa i echo serca.

Fatalny stan profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych i nowotworowych! Wywiad z doktorem Adamem Gorlo, kardiologiem, założycielem Poradni Medycznej CardioVita

Zanim zaczniesz ćwiczyć: zacznij od badania lekarskiego, nie od wyboru planu treningowego, odżywki czy trenera personalnego

Leave a Reply

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

%d bloggers like this: