Leasing samochodów ciężarowych obejmuje wiele rodzajów pojazdów, takich jak chłodnie, furgony, skrzynie czy wywrotki, ale także ciągniki siodłowe czy nawet minibusy. Przedsiębiorcy często wykorzystują w tym przypadku finansowanie operacyjne. Ile wynosi rata leasingu samochodów ciężarowych i jakie są jego zasady? W artykule wyjaśniamy także kwestie podatku VAT oraz kosztów uzyskania przychodu.
Materiał partnera – GO Leasing.
Leasing samochodów ciężarowych, czyli jakich?
Duże znaczenie dla tej formy finansowania ma to, czy dany pojazd można zaliczyć do grupy samochodów ciężarowych na gruncie podatkowym. Aby tak było, w tym przypadku należy spełnić wymagania zawarte w ustawie o VAT. Zgodnie z zapisami, jako samochód ciężarowy można traktować auto o masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Do tego grona zalicza się też pojazdy przeznaczone do przewozu min. 10 osób z kierowcą, jednak o ile wynika to z wydanych dokumentów na podstawie przepisów o ruchu drogowym.
Na gruncie podatkowym autami ciężarowymi będą również te samochody, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością lub gdy ich użytkowanie na potrzeby prywatne jest nieistotne, czyli pojazdy:
-
inne niż samochody osobowe, z jednym rzędem siedzeń, oddzielone ścianą lub przegrodą od części ładunkowej;
-
zaliczane do pojazdów wielozadaniowych lub vanów w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym;
-
z otwartą częścią do przewozu ładunków;
-
inne niż samochody osobowe, posiadające nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako oddzielny element pojazdu;
-
specjalne (jeżeli tak wynika z wydanych dokumentów), takie jak m.in. ładowarka, żuraw samochodowy, agregat elektryczny czy podnośnik.
W przypadku powyższej listy należy stwierdzić spełnienie wymagań na podstawie dodatkowych badań technicznych czy odpowiednich adnotacjach w dowodzie rejestracyjnym. W kontekście podatków samochód ciężarowy to więc nie tylko furgon, wywrotka czy auto skrzyniowe, ale też popularne i często wykorzystywane ciągniki siodłowe.
Zasady leasingu ciężarówek
Najpopularniejszą formą w przypadku pojazdów samochodowych (osobowych, dostawczych, a także ciężarówek) jest leasing operacyjny. Według jego zasad leasingodawca przekazuje leasingobiorcy prawo do użytkowania danego środka trwałego na ustalony okres, w zamian za ratę leasingu o określonej wysokości.
Przedsiębiorca w trakcie trwania umowy korzysta z finansowanej ciężarówki, choć nie jest jej właścicielem. Pojazd może przejść na jego własność po zakończeniu umowy i dokonaniu wykupu, nie jest to jednak obowiązkowe. W ramach finansowania leasingodawca najczęściej wymaga opłacenia czynszu inicjalnego. Istnieje jeszcze inny rodzaj leasingu, którym można objąć ciężarówkę. Mowa tu o odmianie finansowej, w której już po zapłaceniu ostatniej raty pojazd staje się własnością firmy, bez dokonywania wykupu.
W leasingu samochodu ciężarowego wysokość opłaty własnej może być bardzo niska. Leasingodawcy proponują oferty z czynszem inicjalnym nawet już od 1%. Czas trwania umowy jest podobny do finansowania osobówek i wynosi najczęściej do 7 lat. W przypadku tych środków można wybrać dwa rodzaje rat (degresywne lub równe). Nie ma ograniczeń związanych z maksymalną wartością pojazdu. Firmy leasingowe posiadają w ofercie także rozwiązania dla nowych firm oraz samochodów używanych. Decyzję można otrzymać już w 24 h, dzięki zastosowaniu procedury uproszczonej.
Ile kosztuje leasing samochodu ciężarowego?
Wysokość miesięcznej opłaty za objęcie leasingiem samochodu ciężarowego zależy od wielu czynników, takich jak np. rodzaj finansowania, wysokość wpłaty własnej, wartość środka trwałego czy okres trwania umowy. Znaczenie ma również np. stan techniczny auta. Na szczęście istnieje sposób na łatwe sprawdzenie jaką ratę zapłacimy za dany pojazd, czyli kalkulator leasingu transportu ciężkiego.
W oparciu o wcześniej wspomniane narzędzie poniżej znajdują się przykładowe koszty leasingu operacyjnego nowych i używanych ciągników siodłowych popularnych marek.
Model |
Stan |
Liczba rat |
Wartość (netto) |
Wpłata własna |
Wykup |
Rata |
Scania S |
nowy |
48 |
745 924 zł |
74 592,40 zł |
149 184,80 zł |
10 576,72 zł |
Volvo FM 460 |
używany |
24 |
236 401 zł |
23 640,10 zł |
70 920,30 zł |
6 848,08 zł |
MAN TGS |
nowy |
72 |
401 652 zł |
40 165,20 zł |
4 016,52 zł |
5 814,30 zł |
Mercedes Axor 3344 S |
nowy |
84 |
332 797 zł |
66 559,40 zł |
3 327,97 zł |
3 754,42 zł |
Renault T-Series 460 |
używany |
24 |
84 921 zł |
8 492,10 zł |
13 587,36 zł |
2 975,18 zł |
Leasing samochodu ciężarowego a koszty uzyskania przychodu
W zależności od formy leasingu, przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu
-
czynsz inicjalny i całość rat leasingowych (operacyjny);
-
odpisy amortyzacyjne oraz część odsetkową rat leasingowych (finansowy).
Niezależnie od wybranej opcji finansowania, dopuszczalne jest także zaliczanie do KUP wydatków związanych m.in. z zakupem paliwa, wymianą płynów eksploatacyjnych czy nawet korzystaniem z myjni. W kosztach można dodatkowo uwzględnić OC, AC oraz ubezpieczenie GAP.
Leasing samochodu ciężarowego a odliczenie VAT
Jeśli finansowany pojazd spełnia wymagania definicji na gruncie podatkowym, można odliczyć 100% podatku VAT. W innym wypadku istnieją dwie możliwości odjęcia opodatkowania:
-
50% – wykorzystywanie pojazdu do celów mieszanych;
-
100% – dla samochodów użytkowanych wyłącznie do celów służbowych.
Jeżeli dane auto nie zawiera się w definicji podatkowej samochodu ciężarowego, a jest wykorzystywane tylko w celach związanych z prowadzoną działalnością, przedsiębiorca musi dodatkowo zgłosić wóz do US jako pojazd firmowy, prowadzić tzw. kilometrówkę i sporządzić regulamin wykorzystywania samochodu w firmie. Przy finansowaniu ciężarówek nie ma takiego obowiązku.