Reklama

Radni o drodze ekspresowej do Białegostoku

Data:

- Reklama -

W środę, 28 lutego 2024 r., Rada Miejska w Suwałkach przyjęła stanowisko w sprawie przebudowy odcinka drogi pomiędzy Białymstokiem a węzłem Raczki do standardu drogi ekspresowej. Decyzja ta jest rezultatem wieloletnich starań i apeli władz samorządowych miasta Suwałki, mających na celu doprowadzenie do modernizacji strategicznego połączenia komunikacyjnego w północno-wschodniej Polsce.

W swoim stanowisku Rada Miejska podkreśla, że od wielu lat aktywnie zabiegała o realizację drogi ekspresowej łączącej Augustów (węzeł Raczki) z Białymstokiem. Wielokrotnie wyrażała swoje stanowisko, zaznaczając wagę tej inwestycji dla rozwoju regionu. Apelacje były kierowane do władz krajowych i regionalnych, co znalazło odzwierciedlenie w stanowiskach z 17.08.2016 r., 23.12.2020 r., oraz 2 września 2021 r.

W grudniu 2022 roku Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie budowy drogi ekspresowej S8 Białystok–Augustów–Suwałki (węzeł Raczki). Kolejne kroki w stronę realizacji tego projektu miały miejsce 5 września 2023 roku, kiedy to przyjęto Uchwałę nr 160/2023 zmieniającą program wieloletni pod nazwą „Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.”. Zdecydowano o uwzględnieniu budowy drogi ekspresowej S8 Knyszyn (Białystok)–Raczki (Suwałki) z gwarancjami finansowania z Krajowego Funduszu Drogowego.

Niestety, pomimo otrzymania pozytywnych sygnałów, obecnie pojawiają się wątpliwości dotyczące legalności podjętych decyzji. Słyszymy, że procedury dotyczące obligatoryjnej strategicznej oceny oddziaływania na środowisko mogły zostać naruszone. Komisja Europejska oraz organizacje ekologów zgłaszają zastrzeżenia odnośnie zasadności budowy dwóch równoległych połączeń ekspresowych, przecinających cenne przyrodniczo tereny Doliny Biebrzy.

Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że termin obowiązywania decyzji środowiskowej na odcinek Knyszyn–Korycin wygasa za dwa lata. Z uwagi na wieloletni zastój w tej sprawie, zdecydowano się na zmianę formuły realizacji odcinka z „Projektuj i Buduj” na format tradycyjny, co może opóźnić oddanie tego fragmentu do użytku.

W obliczu tych wyzwań, Rada Miejska ponownie apeluje o sfinalizowanie debat nad połączeniami drogowymi w regionie. Wskazuje, że jedynym sensownym wariantem połączenia szlaku transportowego Via-Carpatia z Via Baltica jest wykorzystanie istniejącej drogi krajowej nr 8 na trasie Białystok–Augustów (połączenie na węźle Raczki). Przedstawiając argumenty środowiskowe, ekonomiczne, finansowe, transportowe, spójności regionu oraz militarnego, sugeruje, że ten wariant jest najkorzystniejszy z każdego punktu widzenia.

Stanowisko Rady Miejskiej jest klarownym apelem o szybką i optymalną realizację projektu, uwzględniając rzeczywiste potrzeby mieszkańców regionu.

3 KOMENTARZE

  1. W tym właśnie cała rzecz, jak to do Ełku będzie szła drogą a nie do Suwałk?. Suwałki mają powoli kompleks że będą omijane, chcieliby wszystko do siebie. Przy Raił baltice też mają ból że dlaczego w Ełku powstał LCS a u nich nie

  2. VIA Carpatia będzie szła przez Knyszyn i Ełk, a później prosto do portu w Gdańsku. Omijać szerokim łukiem 8, to nie ma żadnego sensu ekonomicznego. Kiedy to zrozumiecie w tych suwałkach?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij:

Reklama

Najczęściej czytane

Przeczytaj więcej
Powiązane

Cudzoziemców pracujących w regionie nieco więcej niż w ubiegłym roku

Liczba legalnie pracujących i podlegających ubezpieczeniom społecznym cudzoziemców w...

W PKS remont

Dziś rozpoczęły się prace przy budowie drogi dojazdowej do...

Małgorzata Rozenek-Majdan w nowym programie „Pokonaj mnie, jeśli potrafisz” przejdzie pomiędzy mostami w Stańczykach

Małgorzata Rozenek-Majdan, osobowość telewizyjna i bizneswoman, postanowiła wywrócić swoje...

Maratony Kresowe 2024 rozpoczęte: Najmłodsi kolarze z medalami

W lesie Pietrasze pod Białymstokiem, w niedzielę, 14 kwietnia,...