Dobiega końca pierwszy rok Sejneńskiej Akademii Artystycznej, którą Pogranicze z Sejn prowadziło dla 70 osób skupionych wokół Uniwersytetu Trzeciego Wieku z Sejn i Puńska.
Sejneńska Akademia Artystyczna dotyka powiązań regionu Sejneńszczyzny, jego historii, kultury i tematu pogranicza z dziejami rodzin tu żyjących. Do prowadzenia programu zaproszeni zostali artyści zarówno z Sejn jak i z całej Polski. Akademia łączy część wykładową z częścią praktyczną. Temat regionu i rodziny zgłębiają: Pracownia Sztuki, Filmu, Muzyki, Opowieści o Sąsiadach i Pracownia Książki Artystycznej. Program Akademii dopełniają podróże do ważnych dla każdej Pracowni miejsc i instytucji – jej uczestnicy odwiedzają muzea, filharmonie, teatry.
Pracownia Sztuki swoją pracę rozpoczęła od wykładów z historii sztuki, które prowadził opiekun pracowni, artysta malarz – Wiesław Szumiński. W ramach spotkań z mistrzami w świat wycinanki żydowskiej wprowadziła uczestników artystka Monika Krajewska, a związany z Suwalszczyzną fotograf Radosław Krupiński opowiadał o pracach Stanisława Wosia i legendarnym klubie fotograficznym PaCamera. Aby na własne oczy móc zobaczyć to, o czym dotychczas rozmawiali tylko na wykładach, uczestnicy pracowni odwiedzili Muzeum Narodowe w Warszawie, gdzie czekała na nich wystawa Pabla Picassa, a także Soho Art Center i wystawę poświęconą Van Goghowi i impresjonistom. Po części teoretycznej przyszedł czas na praktykę: malarstwo olejne na płótnie, rysunek z natury z użyciem takich narzędzi jak węgiel, ołówki, guma chlebowa. Powstały również rzeźby ceramiczne w formie ksiąg w ramach tworzonej przez Pracownię wspólnej instalacji pt. „Nasza biblioteka”. Pracownię prowadzi Wiesław Szumiński.
Działania Pracowni Filmu skupione były na poznawaniu tej sztuki z różnych perspektyw – historycznej, praktycznej i emocjonalnej. Spotkania, to wspólne oglądanie największych dzieł światowego kina, dyskutowanie o nich i przygotowywanie się, do stworzenia własnych filmów. Pomagały temu warsztaty dotyczące dźwięku w filmie i tworzenia aparatów otworkowych. Gościem Pracowni był min. muzyk i kompozytor – Mikołaj Trzaska, który opowiedział o sztuce komponowania muzyki filmowej. W czasie podróży do Warszawy Pracownia uczestniczyła w pokazie filmów prezentowanych w ramach festiwalu Grand Off – Najlepsze Niezależne Krótkie Filmy Świata. Pracownię prowadzi Piotr Myszczyński.
Spotkania Pracowni Muzyki toczyły się wokół rozmów o muzyce, słuchania dzieł symfonicznych i operowych. Oprócz wspólnego wyjazdu na ,,Madame Butterfly” Pucciniego do Opery Narodowej w Warszawie uczestnicy odbyli szereg spotkań muzycznych: o muzyce klezmerskiej z prowadzącymi Orkiestrę Klezmerską Teatru Sejneńskiego Wojciechem Szroederem i Michałem Moniuszko, o violi da gamba z Justyną Rekść Raubo, która prezentowała brzmienia różnych viol. Z koncertem klawesynowym do Białej Synagogi w Sejnach przyjechał też (na rowerze) Stanisław Łopuszyński wprowadzając uczestników pracowni w tajniki brzmienia dawnych instrumentów klawiszowych. Podczas odbywającego się w Sejnach Festiwalu Organowego Młodych odbyło się spotkanie z profesorem Józefem Serafinem – organistą, pedagogiem, inicjatorem oraz dyrektorem artystycznym festiwalu. Listopadowy wyjazd do Warszawy nie był tylko wizytą w Operze Narodowej – grupa zwiedziła również muzeum Fryderyka Chopina i udała się na spacer śladami muzycznych mistrzów. Ostatnim muzycznym spotkaniem była wizyta w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina, gdzie Aleksander Laskowski opowiedział o historii opery, która w tym roku była jednym z głównych wątków cotygodniowych spotkań Pracowni Muzyki. Pracownię prowadzi Stanisław Czyżewski.
Od początku swojej pracy Pracownia Opowieści o Sąsiadach pochyla się nad regionem i jego wielokulturową tradycją. Podróże po pograniczu polsko-litewskim rozpoczęły się od zwiedzania Sejn z przewodnikiem Krzysztofem Turem, który opowiadał o początkach Sejn, Jaćwieży i historii miasta, dawnej architekturze i ważnych do spotkań mieszkańców miejscach. Po Sejnach przyszedł czas na położony nieopodal Puńsk, gdzie o historii miasteczka, miejscach związanych ze społecznością żydowską, o patronach miasta i o kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny opowiedziała jedna z uczestniczek pracowni, mieszkanka Puńska, Julia Racis. O historii i znaczeniu czasopisma “Aušra” dla mniejszości litewskiej w Polsce opowiadał poeta, fotograf i dziennikarz Sigit Birgelis, a Aldona Wojciechowska po przybliżeniu tradycji litewskich strojów, zwyczajów i rękodzielnictwa wprowadziła uczestników pracowni w metody tworzenia krajki litewskiej i tradycyjnych litewskich pająków, które później zabrali do domów. Puńsk to także postać Józefa Vainy, którego historię uczestnicy pracowni poznali w Domu Kultury Litewskiej.
Nie sposób zrozumieć wielokulturowość pogranicza polsko-litewskiego nie wspominając o wielkim poecie, uczonymi biskupie sejneńskim Antanasie Baranauskasie, którego postać przybliżył litewski historyk profesor Egidijus Aleksandravičius. Uczestnicy pracowni poznali też historię i twórczość kompozytora i malarza litewskiego Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa, który stał się pretekstem do warsztatów plastycznych tworzenia obrazów do jego muzyki. Podobnie jak pozostałe pracownie, uczestnicy mają za sobą podróż do Warszawy, gdzie kontynuując rozpoczęty w Sejnach i Puńsku wątek żydowski, odwiedzili Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, Żydowski Instytut Historyczny oraz spotkali się z ocalałą z warszawskiego getta, Elżbietą Ficowską. Pracownię prowadzi Bożena Szroeder.
Pracownia Książki Artystycznej skupia się na poznawaniu sztuki tworzenia książki, na zbieraniu historii i ubieraniu jej w słowa. Podczas minionego roku odbyła szereg spotkań z mistrzami związanymi właśnie z książką: z litewską artystką Dovilė Dagienė Doda podczas wernisażu prac „Pamięć roślin – fotografie z Getta Wileńskiego na liściach”, z japonistką, dr Agnieszką Żuławską-Umeda, która wprowadziła uczestników pracowni w świat haiku, z Moniką Krajewską, która uczyła ich tworzenia hebrajskiej wycinanki czy z ojcem Tomaszem Dostatnim, z którym toczyła się rozmowa wokół ksiąg w tradycji chrześcijańskiej. Podczas spotkań odbyła się też seria rozmów o ukrytej pamięci minionego czasu, osób i miejsc, o tym skąd czerpać materiał do rodzinnej opowieści, a o tym w jaki sposób uczestnicy pracowni będą mogli zbierać materiały do swoich przyszłych książek opowiadała artystka wizualna, autorka książki „Ekstrakcja” – Natalia Szostak. Pod jej okiem odbyły się także warsztaty kompozycji, podczas których suszone rośliny stały się ilustracją do książek. Pracownię prowadzi Małgorzata Sporek-Czyżewska.
Projekt Fundacji Pogranicze we współpracy z Ośrodkiem „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach i Uniwersytetem III Wieku w Sejnach z filią w Puńsku dofinansowany jest z funduszy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w priorytecie Edukacja Kulturalna.