To będzie bardzo intensywny sezon dla ekipy bolidu CMS-08. Zespół Cerber Motorsport z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej czeka aż pięć serii zawodów i 7 tygodni poza domem. Już dziś pokażą, na co stać ich nowy pojazd w zawodach Formula SAE Italy. Zmagania na włoskim torze potrwają do niedzieli, 17 lipca.
Fot. Piotr Awramiuk, Politechnika Białostocka
Nowy bolid CMS-08 przeszedł pomyślne testy na torze wyścigowym w Białymstoku. – Po pierwszych testach nowym autem od razu poczułem różnicę. Zmieniona ergonomia miejsca kierowcy, pozwala mi lepiej operować kierownicą, a do tego zamontowany wyświetlacz na bieżąco podaje wszystkie informacje o parametrach auta. Dzięki temu wiem, co się dzieje z autem i mogę się dostosować do tego, co się aktualnie dzieje – wyjaśnia Patryk Siekaniec, kierowca i zarazem jeden z koordynatorów zespołu Cerber Motorsport z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej.
– Nasi studenci zastosowali tu technologie rodem z kosmosu. Mamy więc technologie kompozytowe, różnego rodzaju rozwiązania, które poprawiają bezpieczeństwo, usprawniają aerodynamikę – przekonuje dr hab. inż. Jarosław Szusta, prof. PB, Prorektor ds. Studenckich Politechniki Białostockiej.
Studenci biorą udział w międzynarodowych zawodach Formula Student od momentu skonstruowania pierwszego bolidu. W 2016 roku team Cerber Motorsport jako pierwszy polski zespół stanął na podium zawodów Formula SAE Italy. Jest okazja, by powtórzyć sukces sprzed 6 lat. Rywalizacja inżynierskich zespołów uniwersyteckich organizowana corocznie na największych i najsłynniejszych torach wyścigowych na świecie, to wielkie wydarzenie nie tylko dla zespołu Cerber Motorsport, ale i całej uczelni.
W sezonie 2022 zespół studentów z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej wystartuje w 5 seriach zawodów w następujących terminach: Formula SAE Italy 13.07-17.07.2022; Formula Student Czech Republic 18.07-24.07.2022; Formula Student Austria 24.07-28.07.2022; Formula Student EAST 08.08-12.08.2022; Formula Student Germany 15.08-21.08.2022.
Podczas zawodów Formula Student ocenie podlegają nie tylko osiągi auta. Auta oceniane w Formule Student są w konkurencji dynamicznej i konkurencjach statycznych: planowanie kosztowe i biznesowe całego zespołu, konstrukcja pod względem inżynierskim.
W pracach nad nowym autem współpracowali ze sobą studenci z: Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej, Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej oraz Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej.
Parametry techniczne CMS-08:
– masa: 215 kg
– silnik Honda CBR 600 RR – dostosowana do założeń projektowych
– przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 3,8 sek.
– prędkość maksymalna – 125 km/h
– 57 Nm momentu obrotowego przy 8900 RPM
– 82 konie mechaniczne przy 9200 RPM
– sekwencyjna skrzynia biegów
– 158,7 kg siły docisku przy 100 km/h
Rozwiązania zastosowane w aucie:
– w pełni regulowane wielowahaczowe zawieszenie umożliwiające pełną regulację w zależności od zmieniających się warunków na torze,
– hybrydowa konstrukcja nośna – połączenie stalowej ramy przestrzennej z kompozytowym „monocoque” o zwiększonej sztywności,
– laminowana obręcz bezpieczeństwa,
– wyświetlacz odpowiadający za wyświetlanie i zapisywanie najważniejszych parametrów pracy,
– telemetria wyposażona w 33 czujniki,
– pokrywka silnika redukująca opór powietrza,
– aktywne chłodzenie obszaru silnika,
– autorskie wałki rozrządu,
– zmodyfikowany blok silnika, który umożliwił zastosowanie udoskonalonej misy silnika,
– wydajniejszy i lżejszy układ chłodzenia,
– mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z regulacją napięcia wstępnego,
– system redukcji oporu powietrza (DRS).
Miasto Białystok wspiera wyjazdy studentów na zawody poza granicami Polski.
Dofinansowano przez Ministra Edukacji i Nauki ze środków z budżetu państwa w ramach programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”.