Obraz Alfreda Wierusz-Kowalskiego, „Wesoła sanna”, od wtorku, 21 listopada można oglądać w stałej galerii sztuki tego artysty w Muzeum Okręgowym w Suwałkach. Dzięki wsparciu Narodowego Instytutu Muzeów udało się pozyskać pełną kwotę wynoszącą 290 000 złotych na zakup tego obrazu autorstwa słynnego „monachijczyka”, urodzonego w naszym mieście. Ta hojna dotacja jest jedną z trzech najwyższych przyznanych w ramach programu „Rozbudowa zbiorów muzealnych”.
Nie można pominąć faktu, że Muzeum Okręgowe otrzymało już w tym roku po raz drugi znaczące wsparcie finansowe od Narodowego Instytutu Muzeów. Wcześniej, dzięki tym funduszom, udało się nabyć cenny eksponat w postaci „Portretu Czesława Wierusz-Kowalskiego” namalowanego przez Olgę Boznańską, przy pełnej kwocie transakcji wynoszącej 400 000 złotych.
Pozyskanie tej znaczącej dotacji stanowi istotny krok ku wzbogaceniu zbiorów Muzeum Okręgowego, umożliwiając dodanie nowego dzieła do kolekcji oraz kontynuację rozwoju kulturalnego regionu. To także dowód na wysoką jakość pracy instytucji kultury oraz zaangażowanie kustoszki Elizy Ptaszyńskiej, która przyczyniła się do sukcesu projektu.

Praca prezentuje popularny w twórczości malarza motyw przedstawiający wieśniaków mknących saniami po śniegu. Eliza Ptaszyńska, kustosz Muzeum Okręgowego w Suwałkach mówi o obrazie: – Jego historia jest tajemnicza. Wiemy o niej bardzo niewiele. Był reprodukowany w 1893 roku. Prawdopodobnie powstał trochę wcześniej. Znajdował się w prywatnych kolekcjach, najpierw za granicą, a później w Polsce, zanim został zakupiony przez nas poprzez salon sztuki Desa Unicum.
– Nie mam kontaktu z obecnymi właścicielami, gdyż te sprawy zawsze są mocno chronione. Obraz długo nie był dostępny publicznie, co sprawiło, że był dla mnie bardzo istotny. To dzieło zawiera esencję twórczości Wierusza, która najczęściej kojarzona jest z wilkami. Obraz prezentuje sceny życia wiejskiego, podróże, ludzi w różnych sytuacjach i sceny rodzajowe. Profesor Zofia Mocarska-Tyc opisała te obrazy jako chwile zawieszenia w czasie i przestrzeni, momenty, które pozwalały wyjść nieco poza rzeczywistość. To są te motywy, których Wierusz malował najwięcej – sceny życia codziennego, z różnymi porami dnia i roku, zmieniającymi się bohaterami i otoczeniem. Te malownicze obrazy pełne są dynamiki i narracyjności. Wspaniale skomponowane, ukazują dalekie plany i detale, co sprawia, że stanowią małe arcydzieła. Oprawa także jest istotna – piękna, dekoracyjna rama podkreśla ich wartość – dodaje Eliza Ptaszyńska.
Ceny obrazów, zwłaszcza Wierusza, stale rosną na rynku sztuki. Jego prace zawsze cieszyły się i cieszą zainteresowaniem, stąd i takie ceny. Obraz Alfreda Wierusz-Kowalskiego to Wesoła sanna, syg. l. d. A. Wierusz-Kowalski, olej, deska, 26,6 x 31,3 cm. Praca Alfreda Wierusza-Kowalskiego jest ósmym dziełem malarza nabytym w ostatnich latach dzięki programom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.