– W ostatnich kilkunastu latach zrozumienie kultury ludowej uległo znaczącej transformacji – dr Krzysztof Snarski z Muzeum Okręgowego w Suwałkach podkreśla, że to, co było kiedyś zrozumiałe, teraz może być niejasne. Tradycyjne formy przekazu przestały być wystarczające, a konieczne stało się znalezienie nowych, bardziej przystępnych nośników ważnych treści. Cykl książeczek edukacyjnych „Wyprawy z Etnoekipą” może być odpowiedzią na te potrzeby.
Zdj. główne: Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi
W lutym pojawił się cykl zeszytów „Wypraw z Etnoekipą” – pomysł Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi. Jak wyjaśnia dr Snarski, to w sumie 6 tematycznych zeszytów skierowanych do nauczycieli – jako materiał na bazie którego można przygotować lekcje skierowane do uczniów na różnym poziomie edukacji. Każdy zeszyt poświęcony jest innemu obszarowi kultury ludowej – obrzędom, zwyczajom, budownictwu, strojom czy rzemiosłom. Zeszyty te oferują nowoczesny sposób przekazu, łącząc w sobie elementy zabawy, ciekawostki, kolorowe rysunki, krzyżówki.
Projekt „Wyprawy z Etnoekipą” to przewodnik, który przybliża czytelnikowi różne aspekty kultury ludowej. Zespół specjalistów, m.in. prof. Anna Weronika Brzezińska, prof. Katarzyna Smyk, dr Katarzyna Ceklarz, dr Karolina Dziubata-Smykowska, dr Katarzyna Waszczyńskato autorki publikacji, które przygotowały zeszyty we współpracy z metodykami związanymi z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji.
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi jest inicjatorem tego programu edukacyjnego, a zaangażowane etnografki zapewniły wysoki poziom merytoryczny przewodnika po kulturze ludowej. Projekt ten ma na celu dotarcie do szkół i uczniów, co sprawia, że jest jednocześnie wyzwaniem i szansą na poszerzenie wiedzy z zakresu kultury tradycyjnej.
Aby otrzymać materiały z cyklu zeszytów „Wypraw z Etnoekipą”, szkoła musi wykazać chęć i zaangażowanie w przeprowadzenie działań edukacyjnych związanych z kulturą ludową. – Materiały są dostępne częściowo w formie elektronicznej na stronach Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi, a także w formie kart pracy – dodaje dr Krzysztof Snarski.
Z uwagi na poziom zaawansowania treści, projekt jest skierowany głównie do starszych klas szkół podstawowych. To one posiadają już pewne kompetencje, które pozwalają im lepiej zrozumieć abstrakcyjne pojęcia związane z kulturą ludową, takie jak obrzędy czy aspekty religijne.
Więcej na stronie Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi.